måndag 13 februari 2017

Att använda Google Classroom i undervisning



Första gången jag hörde talas om Google Classroom förstod jag inte riktigt finessen med detta verktyg. Jag tyckte att det fungerade alldeles utmärkt att samla länkar till sidor och filmklipp på klassbloggen och just då behövde jag inget mer...Trodde jag! Detta var under förra läsåret och jag hade då en klass som gärna ville testa alla tänkbara verktyg och som verkligen uppskattade variation i undervisningen så jag bestämde mig för att testa vilka fördelar Classroom hade att erbjuda.

Egentligen jag tycker jag fortfarande att att klassbloggen är ett utmärkt ställe att samla länka på, speciellt sådana länkar som de kan ha nytta av hemifrån. Eleverna får då snabbt och enkelt tillgång till material som jag förberett och anpassat åt dem från vilken enhet som helst utan någon form av inloggning.

Fördelen med att använda Classroom, som jag ser det, är att allt material kring ett arbetsområde samlas på ett ställe. Jag lägger in målen för arbetsområdet, stödstrukturer, filmklipp och länkar till sidor som eleverna kan ha nytta av. Vidare kan jag skapa uppgifter kopplade till mina länkar och filmklipp. När eleverna genomfört uppgifter samlas dessa automatiskt i en mapp i min Drive. Och just det där momentet att alla elevarbeten mappas och sparas blir det ju inte i klassbloggen.

Idag undervisar jag en åk 3 och vi har använt klassbloggen som utgångspunkt sedan läsårsstarten i augusti. När vi startade upp vårterminen valde jag och min kollega, Anna, att även börja använda Classroom som ett komplement. Och jag måste säga att det fungerar förvånansvärt bra att använda båda sidorna. Eleverna brukar vanligtvis ta sig till klassbloggen först och klickar sig sedan därifrån till Classroom om det är där lektionens uppgifter finns.

Så här kan det se ut i ett utav mina classroom för åk 3:

Målen med arbetsområdet presenteras:




Exempel på arbetsuppgift:



Exempel på slutuppgift med bifogad stödstruktur:



Jag använder klassbloggen precis lika mycket som förut, men har genom classroom en samlingsplats för uppgifter och elevarbeten.

Och problemet med inloggning då? I skolan är det ju aldrig några problem för då använder ju alla sin chromebook där de automatiskt blir inloggade i Classroom. Lite klurigt har det varit för några elever i åk 3 att få rätt på inloggning hemifrån, men jag tror bara det är en tidsfråga innan de får kläm på det där. Och för den som inte får det att fungera hemifrån finns alltid möjligheten att använda skolans hjälp och utrustning även efter skoltid. Vill man få det att fungera så går det! 😊

På pedagogisk IT finns tydlig instruktionsfilm om hur man kommer igång och använder Google Classroom.


/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar