torsdag 9 februari 2017

Studiecirkel Utmanande undervisning omgång 3

Efter att vi läst och arbetat med kapitel 2, Återkoppling och kapitel 3, Ansträngning, i James Nottinghams bok Utmanande undervisning i klassrummet, kände vi oss redo att ta oss an kapitel 4, Utmaning. Vi valde att arbeta vidare med liknande arbetsgång som tidigare då vi upplevt detta som en framgångsfaktor.

Vår planerade arbetsgång för omgång 3, Utmaning:

  • Tillfälle 1: Inläsningstid (2h på egen hand)
  • Tillfälle 2: Kollegiala samtal utifrån kapitel 4
  • Tillfälle 3: Kollegiala samtal utifrån genomförda uppgifter i elevgrupp

Här hittar ni vår planering och presentationsunderlag för det kollegiala arbetet med kapitel 4 Utmaning:

Studiecirkel Utmanande undervisning omg 3 arbetsgång

Presentation 1 omg 3 Utmanande undervisning

Presentation 2 omg 3 Utmanande undervisning



Framgångsfaktorer:

  • Upplägget att läsa-samtala-genomföra-samtala
  • Generös lästid
  • Kollegiala samtal i tvärgrupper
  • Samtala om olika sorters utmaning
  • Uppmärksamma olika sorters frågor
  • Att tillsammans skapa utmaningar till olika planeringar


    Motgångsfaktorer:
    • Hitta rätt nivå på utmaningar både för starka och svaga elever
    • Vad gör man när redan de grundläggande förmågorna och färdigheterna i ett arbetsområde är en utmaning?

    /Linda, Annette och Valla


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar