onsdag 22 mars 2017

Quizlet -ett verktyg för att arbeta språkutvecklande

För en tid sedan tipsade vår kollega, Stina, oss i arbetslaget om att testa Quizlet. Stina hade främst använt Quizlet i engelska. Jag tänkte direkt att detta verkade vara en jättebra sida för att träna ord och begrepp på ett roligt sätt. Jag kunde snabbt se användningsområden även i de ämnen som jag undervisar i (SO, Ma, Sv och SvA).

Men, som det tyvärr blir ibland, blev det inte av att jag testade just då. Och testar man inte direkt, glöms det snart bort. Men häromdagen dök Quizlet upp igen. Det var när jag läste Sara Bruuns inlägg på LR-bloggar om hur hon Quizlet i sin undervisning. Hon har även gjort en instruktionsfilm om hur man kan arbeta med Quizlet.

Vi kommer att arbeta med olika vardagsord just nu i 3A. Vi kommer dels att repetera de ord och begrepp vi behandlat under läsåret men även utöka med nytt. Först ut kommer vi att repetera köksord. Majoriteten av eleverna i klassen har annat modersmål än svenska och använder ofta sitt modersmål i hemmet när de pratar om saker som finns i köket. Därför behöver vi arbeta med dessa ord och låta eleverna använda orden i olika sammanhang och på olika sätt. Att spela med orden känns ju som ett vinnande koncept för många!

Jag skapade mitt Quizletkonto genom mitt Googlekonto. Så smidigt det är! Det går så enkelt och inte en massa nya lösenord att komma ihåg. Jag valde vidare att använda Quizlets gratisversion.

Ganska enkelt skapade jag min första Quizlet genom att fylla i ett antal ord och förklaringar till dessa. I programmet finns det färdiga bilder att använda på ett mycket smidigt sätt. Sedan skapar programmet olika uppgifter och spel där eleverna tränar orden.






Här finns bland annat funktioner där eleverna lyssnar till ord och förklaringar, där de ska parar ihop ord med förklaring och träna stavning. När vi blivit lite varma i kläderna tror jag nog att vi kommer att testa "live" funktionen. Här får tydligen eleverna möjlighet att tävla med och mot varandra efter att de har tränat på orden. Eftersom eleverna i min klass älskar Kahoot, så tror jag nog att även detta kommer att passa dem.

Här hittar ni min Quizlet om vardagsord i köket: Köket

Fanns det inget som var dåligt då? Jo, jag upplevde först att rösten som läser upp läser alldeles för snabbt för mina åk 3 elever. Men jag hittade sedan en funktion där detta kunde regleras. Sen är det ju vad det är med uppläsningsröster, ibland blir det lite tokigt med betoningen.




Eleverna tyckte att det var jätteroligt att arbeta med Quizlet! Min förhoppning är att eleverna går in och spelar även på fritiden för att befästa orden. De vill ju så gärna lära sig orden, men har ibland svårt att hitta fungerande strategier för att träna och "förhöra" sig själv. Här får de ett sätt!

Jag kan inte nog understryka hur smidigt jag tycker att det är att kontot kopplas samman med google. På ett mycket smidigt sätt skickade jag uppgiften till mina elevers classroom så de snabbt och enkelt hittade den när det var dags att använda den.

Här hittar ni Sara Bruuns tydliga film om hur Quizlet fungerar:




Hoppas ni testar!
/Linda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar