tisdag 31 januari 2017

Kahoot -frågesport och uppföljning av undervisningen

Visst bara älskar man som lärare när eleverna verkligen inte vill att lektionen ska ta slut?!? Precis så blir det i mitt klassrum varenda gång vi arbetar med Kahoot.

Första gången jag hörde talas om Kahoot var när jag lyssnade på Sara Bruun. Det var ett sånt där konkret och inspirerande tips som man bara måste testa direkt när man kommer tillbaka till sina elever.

För att komma igång skapar du ett konto. Detta är gratis. Du kan sedan på ett enkelt sätt skapa frågesporter eller göra undersökningar. Frågorna visas via projektorn och  eleverna besvarar frågorna med t ex sin chromebook, ipad eller mobil.





Jag tycker att det finns flera användningsområden för detta redskap. Jag har använt Kahoot både för att ta reda på elevernas förkunskaper inför ett arbetsområde och för att följa upp undervisningen. Vi har t ex tränat betydelsen av ord/begrepp, huvudräkning och faktakunskaper. Känner man att man inte hinner skapa egna frågor så finns det en mängd färdiga frågesporter att använda.

Men som sagt, eleverna vill aldrig sluta!

/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar