måndag 23 januari 2017

Skapa pedagogisk film med Powtoon

Ett roligt redskap som jag gärna använder för att skapa pedagogiska filmklipp är Powtoon. Här kan man på ett enkelt sätt skapa filmer som tilltalar eleverna. Jag har endast använt mig av gratisversionen, men känner att det finns riktigt mycket användbart där. Filmerna laddas enkelt upp på Youtube och därifrån länkas de smidigt till klassbloggen.

Här har jag använt Powtoon för att skapa en film med instruktioner inför en slutuppgift i SO. Grupperna kunde titta på filmen inför arbetet, men de valde även att titta på filmen flera gånger under arbetets gång.




Här använde jag Powtoon för att skapa en film om vad en faktatext är. Filmen fick eleverna titta på för att få förförståelse inför en introduktionslektion.



Flera av mina elever föredrar en film som stödstruktur vid skrivuppgifter. Här är en sådan film om hur man kan skriva en faktatext.



/Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar