Varje arbetslag fick 10 min till att presentera sitt arbete och analysera hur det hade gått utifrån frågorna:
- Vad gick bra och vad kan det ha berott på?
- Vad gick mindre bra och vad kan det ha berott på?
- Hur kan ni använda erfarenheterna från det ni nu prövat i den fortsatta undervisningen?
I min grupp fick vi ta del av problemlösning i matematik, vardagsord i sovrummet i svenska A, samling efter helgen och torntillverkning i teknik. Det blev många intressanta diskussioner om undervisning och planering av undervisning. Flera arbetslag ansåg att eleverna utvecklas mycket positivt när de arbetar i par i en uppgift som kräver samtal och att eleverna då gärna delger sig av sina tankar i hela gruppen. Vi kom också in på hur man kan tänka när man delar in eleverna i par och grupper, och hur olika indelningar kan ge bra resultat. Vi konstaterade att vi vill fortsätta arbeta på detta sätt och flera i gruppen hade använt Wedins modell på fler lektioner eller planerade att använda den framöver.
Nu har vi några veckors paus i det gemensamma språkutvecklingsarbetet för att göra klassrumsbesök hos varandra i arbetslagen istället.
/Sofie, Valla & Marie-Louise
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar